Sunday, August 7, 2011

Semangat Kenegerian : Benci Orang Kelantan!

Benci Orang Kelantan! Benci! Benci!!! Hate Hate!!! Haha, kalau saya fofular, sure kejap lagi ada orang baling cat merah depan rumah.. (Sebab jiran depan rumah orang kelantan + Terengganu + Pahang) So, sebelum marah saya,jom Baca Beautifulnara!!!


Terserlah Naluri Seorang Abang (Khairul Fahmi) Terhadap Adiknya (Dahlia Teck)



Tapi bukan nak cerita fasal diorang ni, Saja saja nak share komen saya, tapi Aduhai.. ni bukan nickname tetap saya kat beautifulnara, jarang - jrang sangat saya komen.  Tapi malam tadi ada topik hangat tentang semangat kenegerian. Yang menariknya, ramai pulak yang likes statement saya. 

Hak..hak.. Mak bangga nyah..


Aduhai.. says:
Minta maaf menyampuk..
Kebetulan! mak saya pun cakap gitu..waktu saya couple dgn org kelantan zaman sek dolu, kwn2 sume pndg semcm je kat saya..bila dh putus, kwn2 sy kutuk my ex-bf dan libatkn klntan!semua kwn2 (diulang: semua) kata org kelantan itu dan ini..
even kwn kakak saya yg sah-sah org kelantan pun xnk mengaku org kelantan dan anti gila kat lelaki kelantan..tp dia puji pmpuan klantan..katanya pmpuan klantan ni rajin dan sabar.
Bila saya dah besar ni, saya realize..manusia semua sama je, yang bezakan kita hanyalah amal ..even kita kaya ke, miskin ke..ensem ke..buruk ke..kita semua kena solat 5waktu..kena puasa dibln ramadhan..xde sapa yg terkecuali melainkan kafir..jd, sapa kita nk merendahkn martabat manusia yg telah Allah angkat sebagai khallifah di muka bumi ni??
Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 90 Thumb down 1

Tak faham kenapa suka sangat nak menghina sesama sendiri. Bukan ke kita ni lahir bagai kain yang putih..lahir tanpa dosa. Itu kepercayaan agama kita, seperti yang telah dijanjikan Allah. Hairan kenapa kita yang telah dilahirkan dengan pegangan agama boleh menghina sesama islam. Bagaimana agaknya kalau kita lahir sezaman dengan Rasulullah SAW, dibesarkan diwaktu islam baru nak berkembang. Dimanakah status agama kita, bila benda semudah ini kita tak mampu nak nak ikut?

Jom share surah AL-Baqarah;


Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Al-Baqarah 2:62)

Bayangkan, bangsa Yahudi dan Nasrani yang paling banyak disebut dalam Al-Quran pun, kalau mereka beriman dan beramal soleh tetap boleh masuk syurga dan tetap dapat ganjaran pahala. Tapi tak ada pula Al-Quran kata orang Kelantan ke Negeri Sembilan ke (even orang UMNO) hina.. jadi bila Allah tak kata janganla kita nak pandai-pandai buat kesimpulan sendiri. Siapa yang boleh pilih nak lahir sebagai orang melayu ke cina ke india? Siapa yang boleh pilih lahir dalam keluarga lalai atau alim? Yang boleh pilih lahir sebagai orang kelantan ke Kuala Lumpur?

Tak sangka zaman sekarang ni still ada isu isu macam ni, tiba tiba teringat kat kawan, yang hampir hampir nak bertunang tapi cancel sebab bakal mak mertua dia (orang Perlis) yang tak suka kat dia walaupun tak pernah jumpa, alasannya sebab kawan saya ni orang Kelantan. Adil ke?

Nak tambah : Saya ada kawan kelantan. Ramai..OK jer dorang, Even Eiy pun orang kelantan, tapi alhamdullillah baik je, Cik Zahidah pun, Puan Zila pun. (Derrr..i puji u olls ni..).. Hah, Kak Lyn pun..memanglah bukan baik 100% , orang negeri mana yang baik serba serbi? Aiyoyo..buanglah mentality tu..kalau tok nenek kita yang keluar statement gitu..masuk akal juga, even kalau golongan mak mak kita guna pun saya boleh terima, sebab zaman mereka takde pendedahan cam zaman kita, kalau ada persoalan dihati contohnya tentang agama, payah nak rungkai, siapa nak naik bas Leng Seng ke JAKIM semata mata nak bertanya? Sekarang ni lain, tak tau google saja,sebab tu la, saya kata kalau baya-baya kita ni..

Aduh, sangat tak comel..

No comments: