Wednesday, August 17, 2011

Puasa : Morey Popiah Goreng Pedas Manis

Nak cerita pasal morey malam tadi, macam surau - surau yang lain, Surau Nur Faizzin rumah saya pun buat morey.

Malam tadi, sedang asyik bertahlil..saya dapat bau suatu haruman. Ouch, bau ini biasa buat kepalaku pusing! Bubur pulut durian!!!

Bubur Pulut Durian

Sebelum kata saya berlagak omputih, biar saya terangkan, saya memang hantu durian tapi waktu kecil dolu. Dulu, abah boleh beli 1 keranji durian dan kami adik beradik boleh habiskan dalam 1hari jer. (Buruk lantak namanya tu..)

Tapi entah, bila dah meningkat usia ni, tak boleh bau pula..Memalukan!

Habis je bacaan tahlil, saya dah terfikir - fikir nak duduk ke nak balik..Hurm, duduk lah kejap..saya minum air teh O yanng dihidangkan..saya ambil sepotong tembikai..minum lagi..Nina, gadis manis yang selalu saya jumpa disurau ni tiap kali terawih sejak 5-6tahun dulu. dia pelawa saya popiah

"Keras tak?" Tanya saya

"Tak, ambil la, sedap!" Kata Nina

"Kalau crunchy takut berterabur" Saya bagi alasan

"Rasalah, anak saya buat" Kata kakak yang duduk sebelah Nina.



Dah kakak tu kata cam tu, confirm lah kena ambil,kan..walaupun saya berfikir, kakak tu bukan ke tak de anak perempuan ke? anak dia paling sulung pun tak masuk ek menengah lagi..saya salah dengar ke?'anak saya' ke 'saya'

Saya ambil popiah..alahai, keras! saya gigit dengan penuh sopan.. (eeeiiiuuwww) sopankah?! Aduh, manis! Rupanya dia goreng dengan sambal juga gula

Mati!
Mati! 
Mati!

Owner popiah ada depan mata..

control!
control!
control!!!

Saya kunyah dengan penuh bersemangat! Yes, berjaya habiskan dengan bantuan air teh!

Bukan!!! Bukan sebab popiah tu tak sedap!

Masalahnya saya sendiri..masalahnya saya tak suka benda manis!

Yes, orang yang manis sudah tak perlu bantuan kemanisan dari sumber-sumber lain (^_^)

No comments: