Tuesday, August 23, 2011

Adab : Apa Itu Ujub?

Saya pernah jadi cik operator kat streamyx beberapa tahun dulu,hampir 4 tahun juga saya bekerja sebagai cik operator ni..dari jawab call ke 'back up second level' ke 'second level'.. Banyak juga lah kenangan dan ilmu yang saya gather.

Tapi, bila baca kat sini , saya sedikit terkilan. Mula-mula biar saya beritahu, memang saya setuju dengan statement yang En.Mazidul utarakan, orang yang dimaksudkan tak boleh lah bagi komen cam tu. (Takmau..takmau..dah besar,kan..takmau buat macam tu..) sangat menyokong sebelah pihak statement tersebut. 

Tapi itu bukan isu,yang jadi masalahnya adalah;



(Org itu ) berkata..




Berat ke keje CSR? Rase keje aku sbgi civil engineer lg dahsyat kot cabarannya. Melibatkan KESELAMATAN terutama NYAWA.


Keje la elok2. Semua keje ada tekanannya. Kebijaksanaan kita adalah menguruskan tekanan2 tersebut.
Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:“Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain”.(Riwayat Muslim)

Wallahualam, tapi kenapa saya sangat yakin penulis ni sangat penuh dengan sifat ujub waktu komen di blog En.Mazidul ni? OK, bayangkan kalau kerja CSR ni tak berat dan kerja civil engineer itu berat, jadi kenapa? Adakah penulis ni menolak ayat  "Allah tidak membebankan diri seseorang melainkan semampunya sahaja" (AI Baqarah 2 :286). Kenapa penulis tak boleh berfikir itu dugaan buat dia yang dan ini dugaan buat CSR.

Akhir kata, saja nak share ayat ni;

"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan keampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu. (alHadid:20) 


Akhir kata, saja nak nasihat diri sendiri dan kawan kawan "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku." (QS adz- dzariyat: 56) kenapa Allah SWT tak kata "..melainkan supaya mereka menjadi civil engineer."?? Huhuhu..sangat tak comel! 

No comments: