Wednesday, August 17, 2011

Puasa : Soalan Yang Tak Perlu Ditanya


Balik terawih semalam, saya saing dengan Makcik Yah, jiran blok saya.

Tiba - tiba Makcik Yah tanya "Macam mana boleh kenal tunang kamu tu?"

Kenapa tanya soalan ni? Saya pun penuh sopan jawab "Masa kenduri kakngah hari tu dia datang,kenal masa tu lah!" 

"Kenal dengan siapa yang boleh datang kenduri Kak Ila kau tu?" Tanya makcik Yah penuh minat 

(** Kakngah = Kak Ila)

"Dia sewa rumah sama sama dengan abang chik dulu" Amboi makcik ni, detail dia tanya..

"Orang mana?" Tanya Makcik Yah pantas tanpa beri saya masa untuk mengalihkan perbualan

"Orang kedah, Kak tini kenduri nanti dengan orang mana?" Cuba bertanya tentang anaknya yang bakal kahwin 1 oktober nanti

"Kelantan. Mak ayah dia ada lagi?"

Arghh, apa makcik nih? "Mak ada lagi, ayah dia dah lama tak de"

"Anak sulung?" 

"Anak..erk.." Saya cuba bertenang "Anak nombor 2, dia ada sorang abang atas dia"

"Berapa beradik?" 

Soalan apa ni? "4..eh, 5..Hurm, tak pernah tanya pula soalan tu, rasanya 5 kot" Saya gunakan ayat 'tak pernah guna soalan tu' bertujuan nak merli Makcik Yah yang bertanya

"Adik dia belajar lagi?" 

Arghh.."Yang bongsu je belajar"

"Dia duduk kat mana? Kat KL?"

"Kat Puncak Alam!"

"Kerja apa?"

Saya pun jujur je jawab semua soalan "Kat UITM, Puncak Alam" 

"Macam mana boleh fikir nak kawin pula?"

"Ntah lah cik, jodoh kot"

"A'ah, kan..betul lah tu, kalau dah jodoh tak boleh nak kata apa"

Hah, tau pun, yang boleh tanya soalan cam sarjan pencen tu kenapa? Haishh..makcik makcik..



No comments: