Sunday, October 9, 2011

Jom Kahwin : Peluang

Kak Lyn dah banyak kali dah sampaikan pesanan dari mamanya, mamanya minta saya adakan kenduri dirumahnya, tapi saya tak pernah ambil serius pesanan tersebut. Bukan saya jual mahal, tapi saya kan ada famili, apa kata abah saya nanti, memanglah saya duduk kat flat je, dan banglo Kak Lyn mestilah lebih selesa tapi hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri... (cheeewah!)

Minggu lepas saya ke rumah Kaklyn dan bertemu mamanya, sebab disebabkan kekurangan wang dan malas dengan proses dan dokumen segala bagai, saya suarakan pada mama Kaklyn, saya bagitau nak pinjam RM3000 dan janji akan bayar RM500 setiap bulan.

Tak sangka mamanya marah sebab saya menolak peluang untuk adakan kenduri dirumahnya, mamanya bagi saya kata dua, untuk adakan kenduri dan segala majlis ditaja termasuk door gift atau dia tak kan pinjamkan duit kalau nak buat majlis sendiri di rumah saya.

Gila menarik peluang tu, segala ditaja termasuk door gift tapi... hah, faham tak tapi saya? Waktu dinner dengan Kak Lyn dan suaminya, Abg Yieng, setuju apa yang saya maksudkan..

Saya ceritakan pada abah lepas dua hari kejadian dimarah mama Kak Lyn, kata abah "Kalau kena kongsi makan 1 dulang pun, kita buat kat rumah kita je lah!" Ada suara sedih kat situ. Saya bagitau abah, saya pun memang tak nak, saja je nak cerita kat abah.

Peluang yang baik untuk kita  tak semestinya baik untuk semua orang. Dan dari pandangan yang lain, saya tetap gembira sebab ada gak orang nak taja majlis saya yang tak berkepentingan ini.

P/S = Buat Kak Lyn dan family, thanks for the big opportunity. 

No comments: