Wednesday, December 21, 2011

Siapa Arif Alfian Rusli dan Adam Adli?

Tiba-tiba nama Arif Alfian Rusli dan Adam Adli sangat popular disetiap pages yang saya buka. 
Iye, tiba-tiba..
Pages mana? pages mazidul dan mazidul dan mazidul lagi...
(sebab pages ni je yang saya buka sendiri yang lain tu semua link-link dan pages paper dan.. youtube)

Siapa Arif Alfian Rusli?
Google please..


Pinjam dari sini
Arif Alfian Rusli, 28tahun, seusia saya,walaupun saya tak pernah jadi ketua pengawas apatah lagi pelajar sepintarnya tapi alhamdulillah, setakat ini saya tak pernah lagi terpesong sejauh itu, minta jauh juga dari perbuatan sejauh itu, takut nanti jauh benar untuk berpatah balik.

Menurut komen, ramai yang melahirkan rasa tak puas hati, hatta mengutuk perbuatan beliau,
Iye, saya juga..

Ada komen di ... lupa! kata komentar itu 'Belajar sampai U, tapi bodoh sampai Z' Maaf kerana saya sangat suka komen ini!

Tapi.. 
Pesan arwah mak, bila 1 jari kita tunjuk pada orang 4jari yang lain menunjuk kearah kita, mak kata kita kena lihat diri kita sebelum kata kat orang.
Hah, ustazah sudah mai...
Tak la, tapi komen-komen yang saya baca tu kadang-kadang buat saya terfikir, sempurnanya kamu..
Macam tak fikir langsung yang Allah wujudkan kisah ini dikalangan kita sebab nak beri kesedaran pada kita tentang keruntuhan akhlak masyarakat kita. 
Iye, bukan hanya rakyat Malaysia di Dublin tapi disini juga.

Adam Adli?
Siapa Adam Adli?
Google juga please..

Pinjam pic dari sini
Dia dikatakan remaja 22tahun yang bertanggungjawab menurunkan bendera Presiden UMNO dan berundur bila hampir ditumbuk oleh seorang lelaki yang marah dengan tindakannya.

Iye, saya bukan srikandi muda sehebat Nurul Izzah, atau sepintar Ariff Alfian Rusli atau punya semangat sekental Adam Adli, tapi saya pernah berusia 22tahun dan pernah bergelar mahasiswa.

Saya ingat lagi, bila abah bayar duit pendaftaran (sebab pinjaman pengajian belum lulus) walaupun tak sampai RM2000 ianya sangat besar untuk saya; 
Tiap kali kawan ajak ponteng saya akan ingat moment itu. 
Bila saya lupa formula statistik juga, 
Bila saya malas nak study, itulah yang menjadi pembakar semangat saya.

Kali pertama menonton kisah mereka di youtube, yang saya terfikir, mereka tak fikir ke apa yang orang tua mereka fikir?


Anak tokei kilang duit agaknya..
Eh,
Seketika, saya jumpa post ini;
Pinjam dari sini
Oh, ingatkan anak tokei kilang duit..
Fikir mak ayah rupanya, dan saya rumuskan mereka ni macam anak buah saya;
"Adhwa sayang Mak Lang tak?"
"Tak!"
"Taknak beli vitagen kat Adhwa lagi!"
"Ok-Ok, sayang-sayang" Sambil peluk saya.

Teka,apa persamaan mereka berdua?
Pada saya mereka berdua sama-sama tak fikir orang tua sebelum bertindak.

Again, saya bukan (diulang 'bukan!!') side UMNO mahupun pembangkang macam yang En.Tunang duk kata, saya cuma seorang rakyat Malaysia yang sayangkan keamanan dan Hamba Allah yang sangat sayangkan islam, saya tak sokong kerajaan yang menolak hukum Allah juga parti yang mengaku perjuangkan islam dan mempermainkan hukum Allah.

En.Tunang kata "kita sokonglah depa dulu,lepas depa dah perintah, depa ubahlah" 
Sokong depa dan meletakkan negara kita disuatu kedudukan yang tak pasti? 
Lihat saja bagaimana puak-puak tertinggi parti non-muslim mereka menilai islam.
Say no to that kind of risk, sayang..


Atas pagar? 
Kalau itu perkataan yang sesuai untuk saya, saya terima, asalkan ianya tak mendatangkan murka Allah. 

1 comment:

Unknown said...

sokong sangat2 apa yg kau tulis... itu salah satu sebab yang membuatkan aku keberatan nak undi... yea yea, ramai manusia kata rugi la apa la, tp aku x nak sokong mana2 parti yg mengkompromi kan agama Islam...