Saturday, December 10, 2011

Jom Share : Chat tentang hidayah

Saja nak share apa yang saya sembang dengan kawan saya kat facebook, 

Mula-mula nak sembang pasal undang-undang lepas tu menyimpang pasal hidayah pula.

 Ini lebih kepada pandangan peribadi,mungkin ada salah kat mana-mana part.

Just nak share apa yang saya rasa, its a little bit messy sbb sama-sama sibuk nak type.


Saya : 
bgtau sy psl hipokrit dan undang2..

Kawan: 
hah?

Saya : 
related kn dgn undang2 islam
tidak melebihi 1800 patah perkataan :p

Kawan: 
3 perkataan pn bleh la ye...hehe

Saya : 
hehe.. cth :
A xnk solat sbb dia rasa itu hipokrit..
dia rasa dia buat sbb terpaksa..
so dia xbuat sbb dia rasa dia xnk hipokrit dgn diri sndiri dan xnk tipu Allah
sy related kn dgn ..
kalo mrh kat org, bunuh je la org tu, buat apa nk being hipokrit..sbb mmg itu yg kita nk, kn..
A jwb xnk pikir apa2 dah sbb dia nk buat apa yg dia rasa dia nk buat
dan gunakn alasan dia pernah depend on Allah tp get nothing

Kawan:
itu ikut nafsu...
buat apa yg dia nk buat maksudnya ikut nafsu..bkn akal atau iman

Saya :
kan..
syg kalo ada keyakinan,ilmu, keberanian utk bertindak, berfikir dan bersuara tp xde asas, batas, iman..
sy xkata sy baik, tp itu yg sy nmpk..ckp..ckp..ckp..pk..pk..pk..tp sbnrnya kita xde guide line, so ckp cm org smbong..yg paling sedih sombong dgn Allah

Kawan:
betul...setuju sgt..
sbb ilmu tu tiada sempadan..mungkin dia ingt dia dh ada n mayb cukup ilmunya

Saya :
bila A keep bg alasan, alasan..alasan.. sy realise sbnrnya dia cuba cr jwpn utk menyokong pndirian dia, bukan cr jwpn bg mslh tu..
so sy diam, dlm masa yg sama sy ksian sgt..
ksian sbb Allah xbuka hati dia..

Kawan:
betul tu...dia seakan nk bg proof utk jwpn yg dia ada..yg sbnrnya bkn jwpn tp kehendak dia
jadi...jom kita sama2 doa smg Allah buka mata hati dia

Saya :
bukan sy pndang hina kat dia, sy kesian dn sedih sbb dia cm tu.dlm masa yg sama sy syukur, walaupun sy xsepndai mana, at least sy yg dia anggap naive ni xseberani dia utk pikir apa yg dia fikir

Kawan:
Alhamdulillah wak..
kekadang sy rs kagum n bangga sgt dgn awk

Saya :
amin, slalu doa gitu wak..
slalu doa utk nangis dgn dosa saya..

dlm masa yg sama sy hope 1 hari nnti dia akan nangis dgn nikmat batas yg Allah ttpkn..

Kawan:
perubahan awk sgt positif

Saya :
sy sedih sbb xmmpu nk jd kwn yg baik utk dia..
..hurm, skrg utk awk juga.
sdih sbb sy xdpt jadi contoh utk dia, utk awk..

Kawan:
tp kan awk dh berusaha

Saya :
utk sume kwn2 sy
ntah la wak, bila dia kata "tgk ko, ko smbhyang tp apa beza ko dgn ako?"

Kawan:
xpe..jgn putus asa..insyaAllah Allah kabulkan doa awak..cepat atau lambat je.

Saya :
sy xtau dia related dgn apa..

Kawan:
Tima kasih sbb sy ada dlm doa awk

Saya :
mungkin la ada benda yg sy terlepas pndg
..sbb tu la sy rasa sdih sbb sy xmmpu jd kwn yg baik.

Kawan:
nape awk xtnya dia..apa maksud dia beza awk n dia?apa yg sama?

Saya :
tu la..xkan la nk tnye, mesti la byk je buruk sy,

Kawan:
tp apa yg dia maksudkan ms tu?

Saya :
tp syg kn, waktu yg spatutnya sy masuk dlm senarai contoh dia, sy ada dlm golongan contoh yg xbaik.

Kawan:
Adda...dia xnampak lg..doa semoga Allah bagi dia hidayah

Saya :
hopefully..
hrp sgt, kn..

Kawan:
Sama2 kita bersangka baik pdNya..tp...awk jgn putus asa dugaan ini Allah bg kt awak utk tmbah pahala awk

Saya :
kdg2 sy terfikir..
dan sy nk bgtau sume org kat dunia ni..
ttg sy..
bila org sbut psl tunggu hidayah..
sy nk bgtau ttg sy..
sy bukan org dpt hidayah cm wardina..
berdiri dpn kaabah dan rasa something
cm diana amir..
mimpi mati tiap mlm..
sy cari sndiri wak..
sy cr buku..
baca..
solat..
stop sbb saya tak rasa apa2 wak..
try solat lagi..
xrasa apa..
saya try tahajjud, xde apa2..
solat tp xkusyuk..
solat lagi..
lagi..

bila kwn saya cerita dia pernah solat dan rasa dekat sgt dgn Allah

dan stop lps tak rasa cam tu..
dan fed up..
sy rasa dia rugi sgt!!

bila kwn office saya menangis bila tgk sy gantung telekung
tp rasa xguna nk berubah sbb byk dosa
sy rasa rugi sgt
sbb sy nk solat susah gila wak
sgttt payah
nk nangis time doa susah gila!
sy cari Allah berthn wak..
even smpi skg pun
sy still xkusyuk..
smpi skrg pun sy xpenah rasa nak nangis bila tgk telekung
just imaging betapa hitamnya hati sy..
tp bila Allah dh bg sume tu dan dorg x hargai..
sy rasa org tu sgt2 rugi


Kawan:
tp... 
perasaan awk..
kehendak awk..
kemahuan awk utk wat sume tu adlh kehendak Allah

Saya :
Hurm..

Kawan:
Adda...sy tau sy jahil dlm menegur kwn2, sy penakut nk ajak ke arah kebaikan..sbb sy tau sy pn xbaik,sy wat dosa..tp sy tetap nk kwn2 jd hamba yg Allah syg..
jd sy hanya leh doa je
tp....setakat hari ni..sy rs syukur bila ada kwn yg sy rs dh dekat dgn Dia

Saya :
amin! doakn yg sama kat kwn2 sy jugak! tp sgt syg bila Allah dh bg kita nikmat tu tp kita abaikn dan keep nk persoalkn kat mana bahagia?

Kawan:
setuju..sbb kite kena slalu bersangka baik pd Allah kan..
ngantuk dh ni Adda...

No comments: