Saturday, December 3, 2011

Jom Kahwin : Bridesmaid

1. MEMILIH BRIDESMAID YANG SALAH
Banyak masalah boleh diselesaikan sebelum mula memilih bridesmaid jika pengantin memastikan bridesmaid yang dipilih adalah orang yang membantu dari awal majlis.

Ringkasnya, bridesmaids haruslah dipilih dikalangan kawan karib. Mereka harus menjadi seseorang yang telah harungi susah dan senang dengan pengantin. Mereka haruslah seseorang yang membuat anda rasa anda menarik dan tahu bagaimana untuk bercakap dalam apa juga situasi anda pada waktu itu.

Contohnya, anda ditebing tinggi dan akan lompat bila-bila masa, dia adalah orang yang berkebarangkalian akan mengeluarkan kata-kata yang akan buat anda rasa untuk batalkan niat nak bunuh diri.

Tidak kira bagaimana pengantin rasa rendah diri dan tertekan,sebagai bridesmaids dia seharusnya dapat membantu mengurangkan tekanan dan bukannya menambahkannya.

Sering kali, bukan pengantin yang memilih bridesmaid mereka. Mereka memilih adik-beradik atau sepupu kerana desakan keluarga, mereka memilih wanita yang mereka ingin menarik perhatian, atau bekas kawan rapat. Ada juga yang memilih mak andam sebagai bridesmaid , atas alasan mak andam lebih berpengalaman dan biasa dengan majlis perkahwinan. Ada juga pengantin yang sangat teruja dan pilih saja sesiapa yang ada waktu itu secara rawak, tapi oang yang dipilih bukanlah orang yang kenal dia secara keseluruhan.

Kadang-kadang memilih bridesmaid yang salah tidak dapat dielakkan. Mungkin kerana tekanan dari keluarga atau rakan-rakan. Jika anda berasa dipaksa untuk memilih bridesmaid tertentu, simpan dalam otak kekuatan dan kelemahannya. kalau dia teruk dalam pengurusan majlis, jangan sesekali izinkan dia melibatkan diri dalam rancangan majlis anda.


KURANG KOMUNIKASI
Seperti dalam mana-mana perhubungan, punca salah faham, melukakan hati dan perpecahan adalah salah faham. Banyak peraturan-peraturan majlis perkahwinan tidak lagi diamalkan, antaranya tentang apa yang bridesmaids sepatutnya dan tidak sepatutnya lakukan. Adalah penting apabila anda meminta sesiapa yang menjadi bridesmaids anda itu tahu dengan terbuka dan jujur apa yang anda inginkan dan harapkan.

Sebelum meminta sesiapa untuk berada dalam perkahwinan anda,lebih tertib jika bridesmaids beritahu apa yang awak inginkan. Adakah anda perlukan bantuan untuk membuat keputusan? Adakah awak perlukan mereka untuk menguruskan sesuatu perkara pada sesuatu masa? Atau, adakah anda hanya ingin dia berdiri di sebelah awak? atau adakah anda mahu bridesmaids anda memakai pakaian yang sama atau sepadan? 

SATU FAKTA MUDAH
Perkahwinan anda mungkin menjadi hari yang paling penting dalam hidup anda tapi bukan untuk bridesmaid anda. Hakikat bahawa dia tidak bersedia untuk mengorbankan segala-galanya untuk membantu anda tidak bermakna dia tidak sayang awak, atau tidak mengambil berat tentang perkahwinan anda, ia hanya bermaksud bahawa perkahwinan anda, tidak perempuan.. 
Simpanan kenyataan ini di dalam fikiran boleh menjadi keywords kepada segala masalah bridesmaid anda.

No comments: