Tuesday, November 8, 2011

Jom Kahwin : Kisah Raya Qurban Dan Bunga Reben

Kisah Raya Qurban saya,
Malam harinya saya mengadap bunga reben saya,
Linda kata "Alah, tak best lah, takde mood raya lah"
Lewat malam saya mula masak kuah laksa,
Tidur jam 4pagi dan banguun jam 7 lebih, 
3jam jer?!

Pagi raya abah membebel
"..patutlah hangpa sorang pun tak pernah ikut pi sembahyang raya, rupanya sorang pun tak reti sembahyang raya"
La..la..la..
Saya mandi waktu tu, so tak dengar sangat apa yang abah bebelkan,

Balik kubur saya selamat bersalin,
pakai tshirt dengan kain baju kebaya.
Bersama sanggul tinggi..
(Sangat bibik)
Dan kemas dapur.

Tengah harinya En.Tunang datang,
Minta nasi..
Dah agak dah mamat aloq setaq ni memang cintai masakan saya!
:p
Lepas masak, saya ajak dia beli reben yang habis, 
Dan dari jam 4 lebih hingga 2pagi,
Saya, Zura dan Linda melayan bunga reben :)

Esoknya, saya bangun seawal jam 6,
Kemas dapur dan buka MHI di TV3,
Kemudian saya layan bunga reben,
Bila Zura dan Linda bangun kami sama-sama layan bunga reben,

Abah keluar bilik dan pandang hall yang penuh dengan kotak bunga saya,
Zura kata; "Mulai hari ni, ini kawasan kitorang" Sambil tunjuk tiang sebagai sempadan

Apa kaitan?
Lebih kurang jam 11, Kak Ila telefon ajak pergi Jalan TAR beli barang hantaran,
Balik dari Jalan TAR jam 4 petang dan Zura kata;
"Cepat Kak Yang, kita siapkan bunga kita, nanti boleh buat hantaran pula" 
Dengan penuh tungkus - lumus kami buat bunga reben,
Jam 6 petang, Kak Mala a.k.a kakak ipar saya datang dan sama-sama kami mengadap bunga reben,
Jam 2 pagi, saya dan nak pitam dah dan ajak Zura dan Linda tidur.

Kejap tadi Zura telefon dan bagitau;
"Kak Yang, reben kecil yang tepi ada line gold tu dah habis"
Maknanya apa?
Ya, dia sedang buat bunga reben!

No comments: