Tuesday, November 22, 2011

Jom Fikir : Indon VS Gampang ?

Kenapa marah dengan perkataan 'Indon'? 
sedangkn saya mula-mula dengar perkataan 'Indon' waktu mula2 kerja di dulu, 
saya tanya pd cleaner di tempat kerja "Kampung kat mana?" 
Dan dia jwb "Jawa Timur, Indon" dan lps tu lagi, lagi dan lagi..


Kesimpulannya perkataan 'Indon' memang digunakan oleh org Indonesia di Malaysia, 
Budak Indon ...

budak means hamba dan bagi kami gampang means anak luar nikah. 
Bayangkan situasi ;
Orang Malaysia  : Boleh tolong saya selesaikan kerja ini?
Orang Indonesia : Gampang

Positif bagi orang Indonesia dan sangat.. sangat.. sangat.. negatif bagi orang Malaysia.
So, any issues?

Saya pernah ditipu dgn cleaner di tempat kerja, kononnya takde duit nak mkn dan lesap.


Saya pernah bagi baju-baju yang tak pakai pada Kak Maz, cleaner company lain yang selalu jumpa disurau, pernah bagi dia lotion-lotion, perfume-perfume yang dah tak nak, pernah belikan nasi lemak untuk dia..


Nining, cleaner di company sekarang, kami selalu share  lauk, saya bagi dia lauk yang saya bawa, dan begitu juga dengan dia hari-hari benda yang sama berulang hinggalah saya bertukar bahagian.
Saya punya kakak ipar dari Sumatera yang pandai masak dan baik walaupun ada isu dia tak pandai adab kita, itu dan ini..

Tapi pada saya dan family, ianya sangat.. sangat.. sangat kecil sebab itu kan cuma perbezaan budaya.
Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya. (Surah al-Hujurat: 13).
Kesimpulannya, sebagai manusia kita semua unik, 
ada baik, ada yg jahat..
even org Malaysia mahupun Indonesia.

Perlawanan Bolasepak Sukan Sea ke -26?
Malaysia menang!
So what?
Pengadil tak adil?
Makanya 4 gol milik Indonesia juga tak adil?
Kemenangan Malaysia keberuntungan?
Makanya perak milik Indonesia pun keberuntungan!

Gitu dehh?

No comments: