Thursday, September 29, 2011

Jom Kahwin : Nasihat Abah Yang Berjela II

Balik kerja semalam, saya ke dapur minum air, Azura datang tegur 
"Kak Yang campak ayam kat Abg Wan?"
"Mana Tau?" Tanya saya
"Abah cerita"
Dan saya pun bercerita kisah yang sama untuk sekelian kalinya

Pagi tadi saya telefon Kak Ngah, cerita fasal baju nikah, dalam perbualan Kak Ngah tanya
"Kau dah okey dengan Wan?" Hah, mana Kak Ngah tau?
Kejap tu, saya dapat sms;

Akum, sihat ke? Hai, dah lupa kat makteh ke?

Makteh ni adik mak, satu-satunya makcik yang sangat penyayang di alam fana ini. Cheeewah~

Saya pun tel makteh, dalam sembangnya, ada ayat - ayat yang mencurigakan selain dari tanya tentang persediaan nikah, makteh juga cakap tentang

"Kahwin ni kita kena banyak sabar"
"Banyak dugaan nanti, ida kena kuat"
"Perangai perunguih tu kena campak buang" perunguih tu pemarah/panas baran rasanya..
"Lepas ni kena belajar jaga aib suami"

Hah, sah cerita tu dah sampai Penang
Soalannya, terus sampai Penang ke lalu Perak dulu?

No comments: