Sunday, April 29, 2012

Saya Adalah Lalang Yang Cintakan Keamanan

Bersih? 
Bersih sangat ke?
Bila online sume pakat post itu dan ini,
yang pro bersih dan pembangkang..
Salahkan polis juga penyokong!
Siapa yang salah?
Pada saya yang salah adalah mereka yang berfikir itu salah! dan yang betul mereka yang fikir itu betul.
Mudah bukan?

Duduk berdemo.
Tolong bagitau saya berapa orang yang cuma duduk?
Makanya berjayakah demo ini?

Iya, saya adalah antara masyarakat yang selesa di lingkaran saya sendiri,
saya adalah masyarakat yang taknak berubah.
Itu saya!
Saya adalah antara masyarakat yang mampu solat dibumi Malaysia,
Saya adalah antara masyarakat yang boleh jumpa surau dimana-mana shopping mall di Malaysia.
Saya adalah antara masyarakat yang mampu dengar bacaan Al-Quran di masjid rumah saya.
Sesuatu pengalaman yang masyarakat Pulau Pinang tak mampu lakukan atas alasan islam itu toleransi.

Pada hari bersih 3.0 tersebut saya dan Wan ke Bukit Hijau, kami memancing haruan, petangnya kami rushing ke Taman Medan untuk mendengar ceramah Ustaz Azhar Idrus, seketika saya membayangkan "Kalaulah nikmat ini pun ditarik" related dengan kisah surat biadab minta menghentikan azan subuh dikawasan Puchong.

"Kita sibuk berdemo, bergaduh sesama sendiri, bangsa lain tepuk tangan"
Itu kata arwah mak waktu kes Anwar dengan reformasinya dulu.
Dan hingga kini saya lihat ianya masih lagi relevan.

Apa yang Rasulullah buat untuk mengubah masyarakat jahil waktu mula-mula dia mendapat wahyu Allah?
Dia balik dah khabarkan pada Khadijah, 
Berapa lama islam disebarkan secara senyap?
Bukankah Rasulullah SAW sebarkan agama ini hanya pada ahli keluarga dan masyarakat berhampiran sebelum kepada oang luar?
Bukankah ini strategi yang dilakukan oleh Rasulullah?

Lupa dari mana saya dengar;
Ubah dunia kalau kamu mampu,
Kalau tak, cukuplah dengan ubah negeri kamu,
Kalau tak, ubahlah masyarakat keliling kamu,
Kalau tak, ubahlah keluarga kamu,
Kalau itu pun tak mampu, ubahlah diri kamu.

Bayangkan kalau benar pilihan raya kita tak bersih, bagaimana UMNO boleh menang sipi?
Bagaimana Selangor boleh jadi milik pembangkang?

Tidak!!
Saya bukan pengikut UMNO mahupun PAS ataupun PKR,
Saya adalah pendaftar yang tak pernah mengundi,

Saya Adalah Lalang Yang Cintakan Keamanan.