Tuesday, April 24, 2012

Hujung Minggu Yang Panjang III

Pagi ahad lepas bangun subuh saya dah tak dapat tidur. Ambil kau!
Kalau kat rumah sendiri boleh lah nak kemas-kemas segala benda.
Ni kat Puncak Alam, mati kutu lah, lepas golek -golek, golek-golek.. 
Peluk Wan konon-konon nak kacau tapi dia macam main sedap je tidur.
Pukul 7 lebih Kak  Saba mesej bagitau nasi lemak dah siap masak.
Hah, maknanya saya tak payah tolong masak lah, kan..
Suka!
Kejut Wan dengan jayanya!

Nak keluar rumah tu Wan tanya "Nak pergi mancing tak lepas makan?"
"Nak!" Saya jawab dengan penuh confident.
Wan ketawa sebab saya macam poyo.
Poyo lah sangat, saya teringat ingat yang lompat-lompat semalam tau tak!

Waktu cuci pinggan kat rumah Kak Saba saya dengar Wan bersembang dengan Kak Saba, Wan kata bukan nak ikan sangat pun, Wan sengaja nak ajar saya untuk bersabar.
Maknanya apa? Maknanya saya ni tak sabar ke? i sentap yeeeeww ~

Hasilnya, dari jam 11 lebih sampai 2 lebih kami berjaya memancing 52 ekor,dan lapannya dari saya!
Bukan sebab saya tak terror, tapi style ikan puyu ni makan susah sikit, dia cuit-cuit sikit gitu, kalo yang betul-betul besar ke yang makan umpan tu kata Wan tapi kadang-kadang bila bola merah (apa ntah nama dia) dah tenggelam dan saya sentak pancing still tak dapat juga ikannya. 
Tak paham betul!


Ikan ni Wan kata dia yang pancing tapi saya rasa saya yang pancing
Gelap lah pula. Nampak tak tak tangan yang sedang siang ikan tu.
Seharusnya itu bukan milik saya!

Kisah haruan pula, Wan kata jangan rentap terus, biar dia makan betul-betul dolu. Huh, bila masanya nak tau dia makan betul ke tak?
Seekor je ikan haruan yang saya berjaya bawa naik. tu pun kebetulan, saya nak angkat pancing sebab lama sangat menunggu, tiba2 berat, bila sentak naik, uiks, ada ikan!
Haruan pula tuh!

Jam 2 lebih kami balik, ikan-ikan tu masak sambal cili padi, waktu tengah makan ada orang tel Wan, dia nak pulangkan kereta sewa, Wan suruh ajak diorang masuk makan.

Rezeki Allah namanya tu..

No comments: