Tuesday, January 29, 2013

Vitamin C Vs Kesuburan

Disebabkan kekaguman dengan kejernihan wajah Zie lepas guna Felinna Vitamin C, kami pun sibuk searching tentang produk ni.
Wow, banyak juga testimonial mereka.
 
Malangnya orang yang Zie kirim Felinna ni dah pindah ke department lain di PCC Puchong.
Hah, nampak tak perangai mengada tu, masa kawan tu duk kat sini tak fikir pun nak beli, bila orang tu dah pindah baru nak sibuk.
 
Rata-rata yang jual online sekitar RM95 - RM58
Tapi RM58 tu kena beli RM12 botol.
Sedang-sedang google, Aida bagitau kawan dia pun jual Felinna ni, RM60 kalau beli 12 dan free postage.
Wow!!!
Hebat tak?

Dalam usaha mengumpul 12 orang tu datanglah kawan dari department lain ni, tanya tentang vitamin C ni, bila bagitau Felinna dia terus cancel, katanya dia nak cari yang organik.
Bila saya tanya "Felinna tak organik ke?" Dia jawab tak.
Oh, ye ke?
Sedang duk buat kerja, Dila cuit dan tunjuk hasil google nya yang bagitau Felinna ni dari sumber organik.
Kesahihannya tak dapat dikenalpasti.
 
Duk-duk buat kerja Zie tanya "Vitamin C ni elok tak untuk nak mengandung?"
Hah, soalan cepumas!
Saya pun google dan temui jawapan yang bagitau Vitamin C elok untuk kesuburan tapi syaratnya kandungan vitamin C dari 750mg - 1000 mg, kalau kandungannya terlebih boleh menyebabkan tak subur pula sebab kandungan vitamin C yang melebihi 1000mg boleh menyebabkan kandungan asid dalam badan meningkat dan ianya akan menyebabkan environment yang tak mesra sperma dan tak mesra telur (hah, nampak tak ayat translate 100% tuh). Jadi, more is not better.

Felinna Vitamin C plus Pure Collagen
Pic dari sini

Menurut kajian 150 orang dipanggil dibawah treatment vitamin C dan 150 lagi dipanggil tanpa diberi vitamin C, lepas 6 bulan 25% dari mengamal vitamin C hamil, dan 11% dari mereka yang tidak mengambil vitamin C hamil. Walaupun jumlahnya tak lah banyak sangat. Tapi maknanya vitamin C ni tak menyebabkan ketidaksuburan lah, kan..
 
Oh, lagi 1 nak kongsi, kalau sebiji Felinna ada 1000mg Vitamin C dan kandungan yang selamat untuk mereka yang nak hamil adalah 750mg - 1000mg sepatutnya kita kena ambil 1 biji sehari je lah dan bukan 2 biji sehari seperti yang diwar warkan. Suka hati nak komen produk orang! Tapi mungkin Felinna ada alasan kukuh kenapa kena ambil 2biji sehari. Wallahualam.

Info : dari sini
 

No comments: