Friday, February 25, 2011

Miss D : Bahasa Melambangkan Maruah

Hurm.. Nak mulakan entry ni dengan sedikit selawat keatas nabi junjungan, dan segala puji hanya untuk Ya Rabb yang Maha Agung, awal awal nak minta maaf , kalau entry ni ada salah kat sini dan sana.

Meh kita wat analisis! ni tentang isu Miss.D lagi,.. cerita dikejutkan dgn email yg saya terima dari Miss.Z, one of our friend yg still mutual friend dengan Mrs.Honey hantar email bagitau diorang kutuk kami kami yang anggun lagi bergaya di FB mereka (OK, muntah sekarang!), Malamnya saya surf isu 'perampas' ni kat tanah pakcik google, jumpa 1 entry baca dan baca..penulis tumpang marah bagi pihak kawan yang suaminya dirampas! Saya nilai si penulis ni tengan marah. Bila nak komen saya jumpa 1 nama! Mrs.Honey Madu?! maknanya di tuan tanah ni tengah mengamuk kat kawan saya?! Dan esoknya kecoh kawan kawan cerita fasal isu ini. Rupanya mereka dah tahu fasal isu ni sehari sebelum saya tahu! huh, lembab betul lah!

Hehe.. kadang kadang yang tak ada kaitan ni yang menyibuk lebih (such as myself haha~) tapi yang saya belajar dari sini, apa yang kita luahkan melalui penulisan, percakapan, menggambarkan siapa diri kita, didikan dari mak ayah kita, personaliti kita, IQ level kita, dan maruah kita. Dan kadang kadang kita keluarkan pendapat yang berat sebelah, bila kes itu ada kaitan dengan kita..kita sokong.. Apa lah sangat yang nak dibanggakan dengan mencarut marut ni? kalau awak pandai mencarut jangan kata orang lain tak reti, mencarut tu senang, bukan macam kena amik full course medic pun! (Psl ada isu course medic sangat susah) Tapi orang lain tak nak mencarut sebab tak terkeluar perkataan perkataan tak bermoral tu.. Nak tahu apa yang orang pandang? orang pandang martabat awak sangatlah rendah! Lepas tu nak kata orang tak ada maruah.. Mari fikir siapa yang tak bermaruah? Hurm, fikir fikir fikir..

Teringat kisah yang saya dengar time ceramah 1 ketika dahulu, Rasulullah SAW menemui seorang lelaki yang ingin baru islam (maaf, lupa namanya), dia berpesan kepada Rasulullah SAW bahawa bangsanya (yahudi) adalah bangsa yang membohong, Rasulullah SAW menghantar seorang lelaki (lupa nama juga) bersama-sama lelaki mualaf tadi menemui bangsa mereka. Mualaf itu disembunyikan dan lelaki itu bertanya "Wahai saudara, bagaimanakah sifat si polan?" Lelaki yahudi itu menjawab "Si polan adalah lelaki yang baik, jujur, amanah" Lelaki itu berkata lagi "Tahukah kamu bahawa si polan itu telah memeluk islam?" lelaki yahudi itu menjadi marah dan berkata "Si polan itu jahat, zalim, tak berguna!" Wallahualam. Bukan saya nak samanya tuan tanah tu dengan yahudi, tapi mungkin ada perkata yang kita bleh belajar dari kisah Rasulullah SAW ini.

Katanya dalam blognya mereka kawan dari kecil, bila dapat tahu suami kawan dia dirampas sebangai kawan haruslah dia jadi supporter, mana boleh buat bodoh dan tak tahu. Katanya lagi, kisahnya rumahtangga dia kena kacau dengan sorang pompuan tak tahu malu. Ada hati nak nak menggedik dan menggatal dengan laki beliau. Katanya lagi, kenapa ada perempuan gampang seperti ini? Adakah dia tak punya maruah atau tak punya akal? Hak orang kot, dia nak kebas? Dah tak laku sangat ker kau wahai perempuan jalang?

Amacam ayat dia? first class kan..Mungkin untuk Mrs.Honey , dia panggil my friend mengacau tapi bayangkan bagi kami kami yang tahu kisah sebenar esspecially saya! Siapa yang kacau siapa? Tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi. As a single women, peduli apa perempuan itu nak kawan dengan siapa. That guy la yang sepatutnya jaga diri sendiri untuk tak terjebak dengan isu isu ini.Salah ke ayat saya?

Lets think, siapa yang dah kahwin? laki tu..siapa yang dah ada komitment? laki tu! Siapa yang curang dan kawan dengan Miss.D? laki tu! Dan please lah, pilih perkataan yang tepat, apa tu perampas?  perampas bila Miss.D ambil suami awak! guna khidmat Pawang Rabu ke.. Ugut suami awak untuk ceraikan awak dan kahwin dengan Miss.D ke.. itu baru rampas..Bila Miss.D ambil terus! Faham? Apa tu berkongsi kasih? Mesti lah sama cam ber(honey) madu.Sure lah semua orang tahu. Kat mana korang nak kategori kan kes Miss.D ni?

Buka mata lah, memang lah bukan semua laki jahat. tapi dalam kes ini, Mr.T memang bersalah. Sedaplah macam ni, suami kamu yang menggatal, mengorat, pujuk rayu segala bagai..lepas tu satu dunia nak tuduh Miss.D perampas. Yang laki kamu tu apa pula? Lelaki teraniaya yang lemah dengan hasutan dunia?

Yang tak boleh tahan bila tak fasal fasal kawan kawan kami terlibat dalam isu ini, kawan-kawan dia tuh bodoh ke tak ada otak nak backup kawan kau yang bangang lagi lah tak bermaruah. kawan-kawan kau pon sama tak bermaruah.! 

Isu yang tak boleh diterima akal.. mula mula tuan tanah ni mengamuk bagai mak ayam hilang anak ayam (mestilah marah, mana nak dapat income kalau takde ayam nak supply.Ayam??!) sebab marah si perampas , tup tup kat akhir entry dia cerita pasal sokong kawan dia, Pok yang juga perampas. Kenapa?  kalau kamu jujur dengan pendirian benci perampas, kenapa nak sokong Si Pok? Sebab kamu faham situasi dan cerita disebalik rampasan Pok? Jadi apa salah saya? same goes to you! At least kami sokong Mrs.Honey at the begining, bila mrs.Honey dah meroyan ngamuk ngamuk tak tentu fasal je kami tak layan, tapi bukan kami yang start ok, dia yang start removed/deleted kami dari FB dia. Lepas tu nak add balik. Mestilah kami tak nak approve. kami dah merajuk!

No comments: