Thursday, June 21, 2012

Pok Li

Sejak Wan tahu saya ada blog, merata dia jaja cerita tentang isteri dia ni hebat sangat! Hebat ke? Fitnah dalam masa yang sama memuji diri sendiri. Wan tak kata saya hebat pun, dia cuma cerita betapa saya ni amat pandai membina blog. Erk, berlagak juga ke? Haish.. susah nak pilih kata-kata yang merendah diri untuk orang yang hebat ni. Muntah laju laju!

Bermula dari situ ramailah yang muncul meminta supaya tolong membina blog untuk mereka, tapi yang saya sempat buat blog Pok Li je, Pok Li ni ustaz yang Wan duk mengaji kitab dan tempat Wan melempias kebosanan dan tumpang menghabiskan masa di waktu penat lelah setelah seharian bekerja. Erk, tumpang habiskan makanan juga.


Pok Li ni pengamal perubatan islam merangkap mengamal perubatan alternatif la gitu, disamping itu juga Pok Li ada Homestay, kawasan yang strategik sebab terletak berhampiran dengan UiTM Puncak Alam, dengan Jeram, Kuala Selangor, yang paling penting kawasan dia amatlah berdekatan dengan pasar malam. Wah, kagum lebih pula cerita pasal pasar malam eik. Merepek!


Pok Li ni sempoi sangat, walaupun berjubah, berjanggut tapi dia cakap mendamaikan hati. Wah, ayat.. dia cakap lembut je, kelakar pula tu.. walaupun kadang-kadang saya perlukan translator sebab Pok Li ni pula slang kelate yang agak pekat.
So bila orang semua dah ketawa, saya kena tunggu orang habis ketawa dan "kenapa?" ke, "Macam mana?" ke, "Tak faham!" ke, "Apa dia tadi" ke.. atau soalan-soalan yang seangkatan dengannya. Lepas ada orang tolong translate kan baru la terkedek kedek nak ketawa.Spoil!!!



First time jumpa Pok Li ni waktu kenduri kahwin, lepas 2 hari kenduri kami ke rumahnya, datang makan mee goreng lepas makan ada orang datang, lepas Pok Li rukyah orang tu meracau marah-marah. Siap cakap bahasa siam lagi malam tu, Wan pun tumpang glamour tolong translate kan, pasal Wan ni boleh cakap bahasa siam.

First time tengok orang meracau kena rasuk, tak senang duduk saya duk pindah-pindah kerusi sambil Wan duk ketawa-ketawa. Mana tak risau, dah lah ada sorang perempuan sebelah saya ni ada gangguan juga, tangan dia asyik menggigil je, dan dia tak boleh manage tangan kanan (atau kiri! Lupa!) dia tu. Pula tu dia asyik la duk ikut saya pindah tempat, sebab dia pun takut juga. Tapi, sebenar saya takut dengan tangan dia juga. Habis segala surah saya baca, siap tersasul baca doa makan lagi.

Tapi, sekarang tidak lagi, sekarang kalo lepak rumah Pok Li, siap boleh lepak dengan anak-anak dia makan-makan sambil sembang-sembang lagi. Lantak lah Pok Li duk bertungkus lumus memerangan jin yang jahat tu. Gila hebat! Perasan lagi!

No comments: