Monday, February 4, 2013

TTC : Meningkatkan Kesuburan Wanita Dalam Makanan



Tiada sebab untuk berasa tersisih bila kita mencuba untuk mengandung. Mari kita lihat diet yang dapat membantu kita subur. 

1. Bijian penuh
Bukan bermaknan kita perlu berhenti dari mengambil karbohidrat cuma kita perlu buat pilihan yang tepat. Karbohidrat kompleks seperti whole grain breads, brown rice, stone-ground cornmeal, and oatmeal tidak menjejaskan kandungan gula dalam darah dan insulin secara mendadak sepertirefined karbohidrat  (white bread, white rice, bleached flour, etc). Dan apa-apa yang baik untuk fungsi insulin adalah baik untuk kesuburan.


Ehsan Google


2.Protein Tumbuhan
Protein daripada sumber tumbuh-tumbuhan seperti beans, peas, and peanuts telah dikaitkan dengan kesuburan meningkat, berbanding dengan protein daripada daging merah dan ayam. Kacang juga tinggi dalam besi, satu lagi menggalak kesuburan. Tidak perlu untuk menjadi seorang vegetarian, tetapi cuba untuk menghadkan daging kepada bahagian kecil sekali-sekala.


3. Produk Tenusu Lemak Penuh
Ia mungkin sukar untuk memikirkan whole milk, full-fat yogurt,  dan ais krim sebagai makanan kesuburan, tetapi satu kajian di Harvard mendapati bahawa wanita yang mengambil makanan ini (berbanding tenusu rendah lemak atau tiada lemak) mempunyai kurang masalah dengan ovulasi. Dan tenusu mengandungi kalsium, terlalu, yang merupakan nutrien penting kesuburan. Penyelidik berhati-hati tidak keterlaluan dengan barangan yang penuh lemak, tetapi satu hidangan sehari mungkin membantu (mengimbangi kalori tambahan di tempat lain dalam diet anda).


Ehsan Google


4. Buah-buahan segar dan sayur-sayuran
Di mana untuk bermula dengan cara yang sihat dan penting untuk hasil kesuburan segar? Pertama sekali, ia penuh dengan antioksidan, yang menggalakkan umum dan kesihatan pembiakan. Plus banyak buah-buahan dan sayur-sayuran oren dan buah-buahan sitrus, strawberi, sayuran berdaun hijau yang tinggi dalam folat, nutrien penting untuk memuatkan sehingga sebelum hamil untuk mencegah kecacatan kelahiran.


Ehsan Google


5.Lemak Yang Benar : Monounsaturated, Polyunsatured, Omega-3 Fatty Acids.
Katakan tidak pada trans fats and saturated fats. Dan ya kepada Monounsaturated, Polyunsatured, Omega-3 Fatty Acids. 
Lemak ini mengurangkan keradangan dan meningkatkan sensitiviti insulin. Di mana untuk mendapatkan mereka? Dalam avokado, kacang, bijan dan biji labu, sardin, dan salmon.

Anda boleh menggabungkan makanan ini dalam pelbagai cara untuk meningkatkan kesan merangsang kesuburan dalam mana-mana hidangan atau snek.

Translate dari sini



No comments: