Friday, February 8, 2013

Shila Amzah - Pesanan Pada Semua & Ombak Rindu


 
Kejap tadi kawan kat facebook tag video ni, sure semua dah tau kisah Shila Amzah - Shanaaz Ahmad - ND Lala.
 
Kalau tak silap Shila Amzah ni baru 23 tahun ya?
Saya start ikut kisah mereka ni sejak Shanaaz Ahmad panggil dia sakai kat twitter hari tu (katanya kena hack)
Lepas tu lupa dah sapa Shanaaz Ahmad, sapa Shila Amzah, kemudian timbul kisah ND Lala tak kasi datang merisik.
Hah, sejak tu tiap hari sy buka beautifulnara nak tahu kalau2 ada new update.
Hah, menyibuk tak?
Sampailah time dia bagi email yang beautifulnara post tu macam matang jer.
Tapi bila lepas tu dia update twitter konon tak nak over protected , dah immature la pula.
Ok, kita anggap je dia dalam proses pembesaran!
 
Tiba-tiba teringat kisah belum kahwin dulu,
Dulu pun parents saya tak berapa suka boyfriend saya (ceewaahh!)
Saya tak seberani Shila Amzah untuk larikan diri, saya ambil tindakan mendiamkan diri.
Pretend nothing happen gitu,.
Dalam masa yang sama menangis dalam selimut.
Duk pulun menangis minta Allah SWT beri petunjuk,
Tak sampai setahun, Allah tunjukkan ZatNya..
Satu demi satu perangai tak berapa beradab dia muncul.
 
3tahun kemudian kami try nasib balik
Keputusan tu saya ambil setelah dia balik dari sekolah pondok (apa ke nama ntah) kat Alor Setar,Kedah.
Dah mula ingat mati..
Dah beradab..
Dah pandai bersabar..
Dan..
Setelah abah dah bertanya bila saya nak kahwin,
Lepas setahun merancang, setahun lagi bertunang, kini kami dah setahun bernikah.
 
Walaupun Allah beri saya orang saya sama,
Tapi..
Dalam tak sedar Allah beri saya orang yang lebih baik.
 
Lepas baca kisah Shila Amzah ni saya bersyukur,
Bukan saya kata saya lebih baik dari dia,
Tapi saya bersyukur kerana Allah menggerakkan hati saya untuk pilih jalan yang agak betul (walaupun agak menakut)..
Walaupun dulu saya duk menangis bawah selimut tapi saya tak melukakan hati kedua orang tua.
Dalam masa yang sama tentulah saya nak pertahankan cinta saya.
Walaupun payah, saya cuba buka mata, melihat masa depan kami dari kaca mata luar..

Kalau saya kahwin dengan dia, mampu ke saya bertahan?
Kalau saya kahwin dengan dia, mampu ke saya bersabar?
Kalau saya kahwin dengan dia, mampu ke saya melihat orang tua saya menangis?

Tiap hari saya pesan kat diri saya;
'Kalau saya mampu abaikan pandangan orang tua saya, 1 hari nanti saya pasti akan tinggalkan dia untuk orang lain'
Jadi, saya latih diri saya untuk setia & patuh pada yang sepatutnya; semestinyalah pada kedua orang tua saya.
 
Sebab saya yakin, Allah tak kan menzalimi saya.
 
Wallahualam.

No comments: