Wednesday, December 26, 2012

Ovarian Cyst

Menurut Wikipedia :
 
" An ovarian cyst is any collection of fluid, surrounded by a very thin wall, within an ovary. Any ovarian follicle that is larger than about two centimeters is termed an ovarian cyst. Such cysts range in size from as small as a pea to larger than an orange.
Most ovarian cysts are functional in nature and harmless (benign).[1] In the US, ovarian cysts are found in nearly all premenopausal women, and in up to 14.8% of postmenopausal women.[citation needed]
Ovarian cysts affect women of all ages. They occur most often, however, during a woman's childbearing years.
Some ovarian cysts cause problems, such as bleeding and pain. Surgery may be required to remove cysts larger than 5 centimeters in diameter. "
 
Doc diagnose saya ada ovarian cyst ni lepas 3 kali saya ke klinik biasa, lepas doc kata saya bleeding sebab kasar masa having sex, doctor kata sebab balance selaput dara la, sebab period yang tak stable sebab perubahan hormon lah..
 
Bila pergi hospital ( PPUM ) baru tau semua ni sebab PCOS, mula-mula doc try suruh diet dan makan pil perancang (doc suggest kn Diane 35) selama 3bulan. Sepanjang 3bulan tu period cantik, lepas stop tu pun period cam cantik, tapi by october saya sakit kat area rahim, pergi clinic je, lepas bagitau saya ada PCOS doc cadangkan saya ke hospital "Mungkin cyst awak dah makin membesar" Kata doc tu.
 
Disebabkan memang ada appoinment by 7 Nov saya pun tunggu je la, tapi makin lama makin kerap sakitnya.
 
By 7 Nov tu, doc kata PCOS saya mungkin akan hilang secara sebab period saya dah stable tanpa makan ubat, doc mengakhiri kata-kata dengan suruh try mengandung secara normal. Kiranya sampai situ je lah appoinment saya. Sebelum keluar saya bagitau doctor saya kerap sakit side rahim, doc suruh baring dan buat ultrasound, waktu tu la nampak cyst saya dah besar, 5.3+ cm.
Sedih!
.. sebab masa appoinment every month saya minta scan tapi doc refuse. Kononnya cyst tu akan remain kat sana.
Sekarang kata nak operate sebab cyst dah besar.
Menurut doc 5.3 tak lah besar, biasanya mereka akan buang kalo cyst dah 7cm, tapi disebabkan saya dah sakit dan doc kata ini jalan terbaik sebab kami pun plan utk mengandung,..
Takut bahaya bila mengandung nanti.
 
Masa tu baru sibuk nak cari insurans, sebelum ni dah ramai dah cadangkan ambil insuran itu - ini.. tapi disebabkan kebanyakkan officemate saya amik dari Shazhir ni, saya pun pergi lah jumpa. Wow, rupanya kalau ambil insurans 2 tahun lepas, saya mungkin akan dapat RM25000. Wow!!! + dengan cara dia bercakap tak nampak macam nak meniaga sangat! Dia lebih macam nak bagi maklumat dan agak caring. Menurut kawan-kawan saya dia ni cepat respon nya ; Any inquiry, please call Shazhir - 0169022953
Tapi disebabkan saya dah tersangatlah lewat maka seharusnya untuk cyst ni diorang ak cover.
 
By 21 Dec 2012, saya buat a few test itu dan ini untuk persediaan membanteras cyst tu, waktu tu baru doc bagitau dlm cyst tu ada macam dermoid cyst. Maknanya dlm cyst ada cyst lagi. Adoila... Disebabkan saya buat kat PPUM yang half goverment, charge untuk electrocardiogram (ECG), RFT, LFT, CBC, Group & Cross X Match- Blood Transfusion, Chest dan katil untuk sehari adalah RM130.50, Haha..type cam hebat tapi sebenarnya copy dr bill je. Disebabkan kami dah bayar RM500 as a deposi pada awalnya, kami hanya tolak duit deposit tu jer.
 
Sebab saya takde darah tinggi, penyakit jantung dan lelah, saya boleh balik dan datang semula petang 23hb Dec tu.
 
( Panjanglah, sambung eik.. )

No comments: