Friday, May 11, 2012

Selamat Hari Ibu

Hari Ibu datang lagi, entah bila tarikh sebenar, tak nak ambil tahu!
Disana sini, sibuk orang kata dan cerita tentang perayaan hari ibu, 
Setiap pasaraya ada love color pink refer pada perayaan hari ibu,

Untuk saya, takde sebab saya nak ingat hari ini, tanpa mak, apa erti hari ibu? 
Abah kata saya tak ingat mak sebab saya dah lama tak melawat kubur mak.
Katalah apa saja..

Sesalan itu masih wujud, hingga tak nak lagi saya ingat segala-gala tentang mak.
Tak nak lagi!
Tak mungkin saya putarkan kotak fikiran ini untuk mengingati saat-saat itu.

Tapi,,
Makin saya lupakan, makin dekat ingatan itu.
Makin saya abai, makin ingatan itu menghimpit.

Abah,
Bagaimana ida boleh lupakan mak?
Mana mungkin ingat itu luput!
Ida cuma terkilan.

Ida yang doa siang malam, minta Allah ambil nyawa mak.
Ida tak mampu tengok mak macam tu.
Sesak nafas siang malam.

Malam tu, 
Waktu Ida mandikan mak,
Mak nampak cantik sangat.
"Cantik rupanya mak ni"
Mak pandang je Ida,
Ida tengok kulit mak licin, 
bekas jarum yang dipergelangan tangan dan lengan pun takde,
"Mak dah sihat ni. Alhamdulillah,Ida dah penat dah duk hospital ni"
Lepas solat isyak Ida doa, "Terima kasih Allah sebab tak tunaikan doaku"

Malam tu mak tidur lena, 
Ida terjaga tengah malam dan hairan kenapa mak tak sesak nafas macam selalu.
Ida pandang mak yang tidur lena.
"Alhamdulillah, terima kasih Allah"

Esoknya,.
Waktu Ida nak balik rumah,Ida pandang mak.
Ida nak peluk mak dan bagitau Ida sayang mak,
Tapi,..
Ida malu.
Ida jalan keluar, di depan pintu wad ida toleh,
Pandang mak..
Kuat sangat rasa nak peluk mak dan bagitau Ida sayang mak.
Tapi,
Ida malu.
Ida kuatkan hati untuk balik.
Kat dalam lift, Ida rasa nak patah balik, nak peluk mak dan bagitau Ida sayang mak.
Tapi Ida kuatkan hati untuk terus balik.

Sampai je ke rumah,
Hati Ida kuat nak pergi hospital semula,
tapi Ida abaikan, Ida kemas rumah dan tidur,
Jam 2.41PM abah telefon bagitau mak dah tenat.

Sampai je ke hospital saya jumpa abah di sofa,
"Pi tengok mak hang"
Saya dan adik masuk bilik
"Kejap ya, kita bungkus dulu" Kata nurse
"Kenapa nak bungkus?" Tanya saya hairan
"Pakcik tak bagitau ke?" Tanya nurse
"Mak!!!" Adik menangis berlari peluk mak.
Saya pandang mak yang kaku.

Ya Allah,jika saya mampu ubah masa beri saya lebih masa untuk bersama mak,
Saya rela menjaga dia walau 1000 tahun lagi.

Semoga roh-Nya ditempatkan dikalangan orang beriman.
Al-fatihah buat mak,
Puan Sabariah Binti Dahaman.



No comments: