Wednesday, May 30, 2012

"Macam mana Kak Ada kenal Abang Wan?"

Waktu tunggu waktu asar di surau semalam kawan saya tanya "Macam mana Kak Ada kenal Abang Wan?"
Romantik sangat soalan tu, kan..
Nak recall saat tu pun macam sweet jer.

Masa tu kenduri Kak Ngah, malam tu abah dah marah sebab Abg Chik tak sampai lagi, jadi takde siapa nak suruh pergi pasang kertas direction ke rumah pengantin. Dulu mana ada banner-banner ni..

Maka saya , kawan Kak Ngah dan adik - adik lah pergi pasang.

Waktu pasang tu kaki saya terpijak dawai kat tepi jalan, masuk rumah tu saya dah dengar dah suara dia tegur "Mana satu adik? Mana satu adik?" Soalan yang muncul dari sekelompok geng bas sekolah yang dipercayai kawan-kawan Abg Chik itu ditujukan kepada Linda.

Dalam hati ada juga terdetik 'Suara siapa tu?' tapi disebabkan sedang cedera parah (konon!) saya terus masuk rumah berjalan cari abah di balkoni. Siap adik beradik bising-bising suh pergi cuci sebab bertepek darah sepanjang jalan ke balkoni. 
Manja la konon!

Esok tu kenduri Kak Ngah, busy cam nak mati, 
Azura dan kawan-kawan duk berkumpul control ayu, 
Biasa lah, budak-budak lagi diorang masa tu. Hingus pun tak reti lap sendiri lagi.


Adalah sorang dua kawan-kawan saya yang tanya "Siapa tu?"
Ada yang "Kirim salam kat abang pakai kupiah tu yer"
Tapi time tu dia putih tak hitam cam sekarang, 
Badan sedap, xboroi cam sekarang..
Sampai saya pun tak join adik-adik lepak-lepak memuja dia.
Takde nak control ayu sebab nak get attention dari dia,
sebab sedar saya tak cantik.

Petang tu orang khemah nak datang angkut khemah diorang, awalnya!
Kena lah angkut barang cepat-cepat.
Bayangkan rumah kitorg di tingkat 3.
Sebab memang perangai buruk semulajadi, saya dah tukar t-shirt buruk dengan kain batik buruk berserta selipar buruk!
Sangat buruk lah saya waktu itu.

Pada hantar barang trip ke berapa ntah, 
Wan ada kat tangga tingkat 2
"Meh lah sembang-sembang" Tegur dia
"Sembang apa? Banyak lagi barang nak angkat" Maintain sombong, kan..

Sambil angkut barang, saya ketuk-ketuk pintu bilik Azura & Azlinda dan kawan-kawan mereka.
Sempat lagi nak menyibuk tu.
"Dia senyum kat aku.." Lepas tu diorang ketawa ramai-ramai.
"Siapa?" Saya yang tak tahu biji butir tanya.
"Kak Yang tak perasan ke abang yang pakai kupiah tu" Jawab Azura
"Abang Wan" Sambung Linda 
"La, baru tadi dia ajak akak lepak kat tangga" Jujur kononnya
"Arggghhh!" Diorang jerit ramai-ramai.
Gediksss tau!

Waktu kira barang catering, ada lah term yang lebih kurang sama, senduk dan sudip kalau tak silap, sebab nilai orang Key Ell yang tinggi dalam diri saya, saya pun confuse yang mana satu senduk, mana satu sudip.
"Abg Chik, yang ni senduk ke sudip" Saya tanya kat Abg Chik
"Ya Allah senduk dengan sudip pun tak reti beza?" Abg Chik ketawa 
"Cuba tanya kat dia, dia senduk ke sudip?" Wan buat lawak suruh saya tanya kat entiti yang saya pegang waktu itu.
Macam good-good je mamat nih!

No comments: