Monday, June 13, 2011

Adab Wanita : Salah Saya Ke?

Jom kita berfikir..

Minggu lepas saya menonton ceramah Ustaz Kazim Elias kat www.youtube.com tajuknya lupa.. tapi lebih kurang hendak cerita tentang ujian untuk perempuan la..kahwin salah, tak kahwin salah..kahwin awal salah, kahwin lambat salah..ada anak salah, tak de anak pun salah..




Tiba tiba saya terfikir...kalau lah. kalaulah stagma begini berterusan, kesian kat perempuan, kan.. cuba bayangkan ;

-bila perempuan bujang kawan dengan suami orang. siapa yang BIASANYA dipersalahkan? Suami orang? Yes, suka sangat jawapan itu. Tapi malangnya saya rasa jawapannya perempuan :(

- Bila wujud pula keadaan isteri orang kawan dengan lelaki lain? Sapa yang bersalah? Mestilah perempuan!

- Tunang orang kawan dengan lelaki lain? harus lah perempuan!

Atas apa juga alasan, jawapannya mesti perempuan. Kenapa? Diskriminasi gender pula rasanya topik ni..tapi soalan ni yang selalu saya persoalkan. Mungkin juga ada ramai lagi yang berfikir perkara yang sama.

No comments: