Wednesday, January 5, 2011

Saya Sayang Mak Saya :~(

Post comment nih kat blog eiy ( http://www.eizatulahmad.blogspot.com/ ),tapi curi balik untuk bahan kat blog sendiri >>

eiy, waktu mak saya kat spital dolu, saya mandikan dia, mlm tiap2 mlm,tp mlm tuh mak cantik sangat,muka dia berseri, mata dia berkaca,cantik.. luka2 (doc kata sbb kulat dlm badan, kata doc lagi sbb mak sakit dah lama jd antibodi bdn xkuat nk lawan) kt badan mak pun dh xde, saya ingat lg doc kata ptg smlm, darah tinggi mak dh stable, gula pun, kalo xjumpa spora kulat (punca badan luka2 tanpa sbb) tuh, mak bleh balik, saya hepi sgt..setelah 3bln kt spital, saya bleh la balik tdo kat umah, rindunyee.. mlm tuh time tido, saya terjaga 'eh, mak xsesak nafas ke mlm ni?' saya terjaga lagi 'hurm, xsesak nafas dh? mak nak sembuh kot' saya terjaga lagi, mak xsesak nafas juga? 'alhamdulillah'

Esoknya, bila abah dtg gantikan shift saya, saya nk balik, nak ambil baju untuk keje sok, abah tanya 'baju apa lagi?' refer pada baju yang abah dah bawa datang ke hospital 'bagi la ida tido jap'walaupun hati saya berat nak balik tapi xtau kenapa saya masih lagi cari alasan untk balik rumah.

Balik rumah selesai saya mengemas rumah, saya bosan, terfikir untuk ke hospital, tapi tak tahu kenapa malas sangat. tiba tiba mata mengantuk, sebelum tido, hp yang tidak pernah saya guna mode selain silent, ptg tuh saya ubah fikiran, tiba tiba takut abah marah kalo telefon tak dengar.

Jam 3 ++ abah telefon 'cepat, mak dok loghrat ni" (cpt, mak dah teruk ni) saya terus bangun, panggil adik dan bergegas ke hospital, keluar je dari lift abah duduk dikerusi, abah tunjuk arah ward, memberi makna arahkan kami ke ward, sampai je ke bilik mak, langsir ditarik, dari hujung sudut saya ternampak mak dibalut dengan kain putih "tunggu kat luar ya, biar kami bungkus dulu" kata nurse "kenapa nak bungkus?"tanya saya masih tak faham

"Mak!!" raungan adik memberi jawapan pada saya, saya selak langsir. Fikiran saya kosong ~ memandang mak yang dah kaku.nurse panggil saya untuk isi borang kematian dan borang kebumi arwah.waktu abang chik sampai, saya sibuk mencari IC arwah dalam laci. selesai mengisi borang saya sedar jam hampir pukul 5ptg, saya ke surau - solat asar - sempat tel kwn baik, eizatul akmar. habis solat saya ke bilik arwah. kakngah berada diluar bilik, dia hulurkan tangan, saya memeluk kakngah erat, terasa kekosongan. kosong sangat.waktu itu saya sedar, saya telah kehilangan mak.saya menangis semahunya tp untuk apa?

Saya hilang arah, bagai kucing hilang tuan, saya hambakan diri untuk mak, hidup dan mati saya.. seminggu mak di hospital sungai buloh, seminggu juga saya disana. 3bulan mak di PPUM, 3bulan juga saya disana. bila mak tiada, untuk apa lagi saya hidup? Maha suci Allah, Engkaulah maha memberi petunjuk, hari pertama ke tmpt keje, saya xbleh tumpukan perhatian, saya minta balik dan gunakan semua AL yg ada, saya tel kakngah, kakngah tak bagi balik kalo masih nak menangis, kakngah xnak abah sedih! saya tel kaklyn, satu2nya kwn yang tahu semua kisah hidup saya, dia ajak ke rumah dia, kebetulan waktu itu adiknya ada sama, kata baby dalam simpati "Kenapa kau ckp gitu? Kita ni milik Allah, mak ko pun milik Allah, ko patutnya bersyukur Allah temukan ko dgn mak ko, Allah amik balik hak Dia, sbg manusia, kita kena redha" sambung baby lagi "Kita silap, kita kena sygkan org kerana Allah, bukan sbb di mak kita"

** Crdt to baby (nurzawani abd rashid)

No comments: